niedziela, 10 marca 2013

Najciekawsze Realizacje 2012 roku i wyróżniona Szara Cegła

Bardzo nam miło :)

I po Brudzie w Szarej

Dziękujemy Pani Oldze Woźniak za ciekawy wykład o brudzie oraz Natalii Nguyen za " brudne" warsztaty . Było super! 
Pamiętajcie książkę "brud" można nabyć w naszej księgarni!

środa, 6 marca 2013

Pierwsza randka z animacją poklatkową w Szarej

Brud w Szarej :)

Był Bałagan - czas na Brud :)
Wiosna już za chwilę! Wietrzymy szafy, myjemy okna, szykujemy się do porządków. To idealny moment, żeby dowiedzieć się czegoś więcej o brudzie :)

gdzie?
SZARA CEGŁA, ul. Królowej Aldony 5, Warszawa

kiedy?
10. marca 2013 (niedziela), godz. 12.00

wstęp wolny!

w programie:
- spotkanie z autorką 'BRUDU' OLGĄ WOŹNIAK
- warsztaty na podstawie książki prowadzone przez NATALIĘ NGUYEN
- 'BRUD' z autografem w promocyjnej cenie!

Czym jest brud, jak wygląda kurz, co mieszka na naszym ciele, czy w ogóle warto się myć? Jeśli chcecie poznać odpowiedzi na te i inne ciekawe pytania, to koniecznie sięgnijcie po "Brud". Książkę napisała Olga Woźniak - dziennikarka, autorka licznych tekstów popularnonaukowych, a zilustrował młody zdolny grafik Patryk Mogilnicki.

Umyj ręce! Posprzątaj swój pokój! Poodkurzaj! – często to słyszysz? Ale zadaj dorosłym kilka pytań o brud, a okaże się, że nic o nim nie wiedzą. Czy szare kłaczki kurzu pod łóżkiem naprawdę są szare? Czy na lewej ręce jest tyle samo bakterii, ile na prawej? A czy grzyby mieszkające na naszych stopach wyglądają jak grzyby? I jak szybko brud przykleja się do jedzenia, które upadło na podłogę?

Na szczęście nie wszyscy dorośli lubią sprzątać. Niektórzy wolą badać brud i zostają naukowcami. Dzięki nim wiemy, co kryje się pod szafą, na zębach i w dawno niemytym pępku.

Bałagan w Szarej / Olga Borys czyta - fotorelacja















niedziela, 3 marca 2013

Nowości wydawnicze w Szarej / marzec 2013:

ANDA ROTTENBERG: PRZECIĄG. TEKSTY O SZTUCE POLSKIEJ LAT 80.

Lata osiemdziesiąte - okres bojkotu oficjalnego obiegu i poszukiwania miejsc alternatywnych, gorących dyskusji ideologicznych i artystycznych przewartościowań, czas z jednej strony patriotyczno-kościelnego patosu, z drugiej - nieposkromionej i wywrotowej ekspresji. Anda Rottenberg w swej najnowszej książce kreśli wnikliwy obraz dekady. "Przeciąg", wybór jej tekstów z epoki, jest spojrzeniem na sztukę i życie artystyczne z perspektywy uczestniczki wydarzeń, zaprzyjaźnionej i blisko współpracującej z wówczas debiutującymi, a dziś cenionymi twórcami. Bohaterami książki są m.in. Mirosław Bałka, Krzysztof M. Bednarski, Mikołaj Smoczyński, Leon Tarasewicz i malarze Gruppy - Ryszard Grzyb, Paweł Kowalewski, Jarosław Modzelewski, Włodzimierz Pawlak, Marek Sobczyk i Ryszard Woźniak.

Część tekstów publikowana była w pismach drugiego obiegu, magazynach zagranicznych i katalogach wystaw. Niektóre towarzyszyły w formie powielonego maszynopisu pokazom w mieszkaniach prywatnych i w nielicznych nieobjętych artystycznym bojkotem galeriach. Inne, jak na przykład niewygłoszone wystąpienie, planowane na trzeci dzień Kongresu Kultury Polskiej - 13 grudnia 1981 roku, nigdy nie opuściły szuflady Autorki. Wybór uzupełniają dwa wywiady z Andą Rottenberg: pierwszy przeprowadzony w 1987 roku, drugi - jesienią 2008 roku. Materiał podzielony został na cztery części: Zeitgeist, Postawy, Recenzje oraz Dedykacje. Część pierwsza obejmuje teksty będące refleksją nad sytuacją, w jakiej znaleźli się polscy artyści w latach 80. Są to uwagi pisane post factum, głównie na początku lat 90., a więc z czasowego i mentalnego dystansu. Ujmują one kwestie artystyczne w szerokiej perspektywie politycznej, historycznej i ideologicznej. Część druga dotyczy - bardziej szczegółowo - przemian sztuki, krytyki, a zwłaszcza form życia artystycznego. Na część trzecią składają się recenzje konkretnych wystaw, od tzw. wystawy otwartych drzwi w Zachęcie w 1980 roku przez łódzką ,,Konstrukcję w procesie" i ,,Ekspresję lat 80-tych" w sopockim BWA, aż po ,,Oblicza socrealizmu" w Muzeum Narodowym w Warszawie. W części ostatniej znalazły się teksty poświęcone twórczości konkretnych artystów, często im dedykowane, które w latach 80. towarzyszyły ich wystawom i wystąpieniom.

Redakcja: Kasia Redzisz, Karol Sienkiewicz
Wydawca: Open Art Projects 2009
Cena: 54 pln

- - - - - - - - - -

KASIA REDZISZ, KAROL SIENKIEWICZ: ŚWIADOMOŚĆ NEUE BIERIEMIENNOST

Książka opowiada o grupie artystycznej, którą w drugiej połowie lat 80. tworzyli Mirosław Bałka, Mirosław Filonik i Marek Kijewski. Dziś uznani twórcy, wówczas świeżo upieczeni artyści stawiający pierwsze kroki w świecie sztuki.
W nazwie grupy (neue – z niem. nowa, bieriemiennost – z ros. brzemienność) odbijało się historyczne usytuowanie Polski oraz zimnowojenna logika, w latach 80. powoli kruszejąca. Trójka artystów, którą – jak sami twierdzili – łączyła specyficzna Świadomość, zdawała się wyczuwać schyłkowość tego momentu. Wspólne wystawy Bałki, Filonika i Kijewskiego zazwyczaj wykpiwały święta z komunistycznego „czerwonego” kalendarza – Dzień Kobiet, Dzień Zwycięstwa, Dzień Górnika… Samych siebie określali ironicznie jako K. C. Świadomości Neue Bieriemiennost. Ich akcje, performensy, rzeźby stawiały na głowie propagandową rzeczywistość.

Książka "Świadomość Neue Bieriemiennost" odtwarza historię grupy, jednocześnie wpisując ją w kontekst polskiej rzeczywistości lat 80. i ówczesnej sceny artystycznej. Ujmuje kolektywne działanie jako alternatywę wobec systemowych braków i ograniczeń. To studium przypadku trójki artystów, meandrujących w nie zawsze sprzyjających warunkach, ich ambicji i aspiracji. Do jakiego stopnia determinowały ich kryzysowe realia? I jak można było sobie z nimi radzić za pomocą sztuki?
Poza tekstem Kasi Redzisz i Karola Sienkiewicza, książka zawiera również eseje autorstwa historyka Piotra Osęki i brytyjskiego historyka sztuki specjalizującego się w historii sztuki Europy Środkowej Davida Crowleya. Umiejscawiają one twórczość Neue Bieriemiennost w szerszym kontekście społeczno - artystycznym, Całość uzupełnia rozmowa Mirosława Bałki i Mirosława Filonika oraz liczne materiały źródłowe. Autorem projektu książki jest Błażej Pindor.

Kasia Redzisz jest kuratorką Tate Modern w Londynie, od 2007 roku wspólnie z Magdą Materną prowadzi fundację Open Art Projects, od 2011 roku pracuje nad projektem „Otwock” realizowanym wspólnie z Mirosławem Bałką. Karol Sienkiewicz jest krytykiem sztuki, laureatem Nagrody Krytyki Artystycznej im. Jerzego Stajudy w 2012 roku. W 2009 roku wspólnie opracowali zbiór tekstów Andy Rottenberg Przeciąg.

Książka wydana przy wsparciu Narodowego Centrum Kultury
Książka została dofinansowana przez Agencję Artystyczną GAP Fundacji Gospodarki i Administracji Publicznej
Sponsor publikacji: PLUS
Cena: 59 pln

INDUSTRIAL ON TOUR

Wydaje się, że przemysłowe metody produkcji nie tyle zniknęły, co przemieściły się z pewnego obszaru wczesnych państw przemysłowych do innego. Narody ,,pierwszego świata" właśnie zakończyły historię dezindustrializacji trwającą 40 lat. Z kolei ,,rozwijające się" państwa przechodzą pospieszny i masowy proces uprzemysłowienia. Dlaczego przemysł ,,przesiedlił się" przede wszystkim do Chin i Indii? Jakie są warunki pracy w tych fabrykach?Jakie jest dziedzictwo przemysłu w obszarach, które opuścił? Czy rzeczywiście zanikł w tradycyjnie przemysłowych państwach, czy może pojęcie ,,pracy niematerialnej" jest właściwie niepokojącym odrodzeniem klasycznego modelu industrialnego, którego ,,potęga" wpisana jest we współczesne, post-industrialne motody produkcji?

W ramach "Kultursaison NRW in Polen 2011/2012" (NRW w Polsce) HMKV zorganizowało pokazy flmowe składające się z filmów dokumentalnych takich autorów, jak: Harun Farocki, Jacek Niegoda, Nina Fisher i Maroan el Sani oraz Urlike Franke i Michael Loeken. Skupili się oni wokół tematu ,,Industrial". Całe wydarzenie trwało od 27 września do 9 października 2011 roku i miało miejsce w kilku polskich państwach (Gdańsk, Tarnów, Kraków, Bytom i Łódź). HMKV trafiło do miejsc, które ukazały obraz różnych przemysłowych historii, kształtujących miejską tkankę po dziś dzień.

Projekt "Industrial on tour" był na bieżąco dokumentowany przez Inke Arns na blogu HMKV: www.hmkv-dortmund.blogspot.com
Wyniki projektu zostaną przedstawione na międzynarodowym Festiwalu Nowych Przemysłów, który zaplanowano na 2013 rok w Dortmundzie.

Wydawca: Inke Arns / Thibaut de Ruyter
Wydanie w języku: angielskim, niemieckim, francuskim, polskim
Cena: 41 pln

- - - - - - - - - -

GONE TO CROATAN

"Prace i gesty ujawnione w ramach projektu ,,Poszliśmy do Croatan" ukazują prawdziwe historie zniknięć i detektywistyczne poszukiwania śladów po tym co stało się widmowe i konfrontują je z artystycznymi fikcjami, które podejmują tematykę autowykluczenia. Postacie śledczych wymijają się z poszukiwanymi. Idioci przygotowujący grunt pod określenie własnej, osobistej utopii, poszukują odpowiedzi na pytanie o sens życia. Te działania oświetla księżyc, który z jednej strony jest symbolem życia wyobcowanego, a z drugiej jest patronem poetów. Bohaterowie ,,Słusznej drogi" Fischlego & Weissa w blasku księżyca odnajdują prawdziwą spontaniczność w muzycznej improwizacji. To dźwięk przenosi pustkę po tym co odchodzi. Być może widmo jest tylko muzyczną wibracją powietrza."
(Fragment z "Gone to Croatan")

Projekt "Poszliśmy do Croatan" był prezentowany w CSW Znaki Czasu w Toruniu w 2009 roku: csw.torun.pl/wystawy/baza-wystaw/poszlismy-do-croatan

Wydawcy: Inke Arns, Daniel Muzyczuk, Robert Rumas, HMKV
Wydane w języku angielskim i niemieckim
Cena: 75 pln

GRZEGORZ SOŁTYSIAK: FILMOWY PRZEWODNIK PO WARSZAWIE

"Uchwycone w kadrze, migające w tle ulice, czy też przechodnie-statyści, odziani według ówczesnej mody i możliwości, potrafią przykuć uwagę w równej niemal mierze, co akcja filmu. Niejednemu z Was zdarzały się zapewne momenty zaskoczenia na widok utrwalonych na taśmie filmowej miejsc, które dziś wyglądają zupełnie inaczej lub których po prostu już nie ma. Mam nadzieję, że ta książka ułatwi Wam wyprawę w świat filmowej Warszawy."
(autor)

Wydawca: Muzeum Powstania Warszawskiego
Wydanie z płytą dvd.
Cena: 48 pln
LUKIER I MIĘSO

"Lukier" – spektakularne budynki, modne pracownie, głośni architekci. "Mięso" – architektura, z którą obcujemy na co dzień, tysiące budynków, placów i pomników w polskich miastach i miasteczkach. Lukier przyciąga, dużo się o nim mówi i pisze, a jeszcze więcej fotografuje, ale to tylko wierzchnia warstwa. Co jest pod spodem? Jaki jest stan posiadania polskiej architektury niemal ćwierć wieku po upadku komunizmu? Przed jakimi wyzwaniami stoimy? Co się udało, a co jest naszą porażką?

Z autorami rozmawia Marcin Kwietowicz.

MARCIN KWIETOWICZ (ur. 1973) – architekt, projektant zarówno luksusowych warszawskich sklepów, jak i przestrzeni dla sztuki: Pawilonu Edwarda Krasińskiego (z BAR Architects, 2008) czy aranżacji polskiego pawilonu na Biennale Sztuki w Wenecji (2005). W konkursie "Życie w architekturze" budynek jego współautorstwa (z Piotrem Brzozą, 2010) został uznany za najlepszy dom jednorodzinny lat 2000–2012 w Polsce.

GRZEGORZ PIĄTEK (ur. 1980) – krytyk, historyk i popularyzator architektury, kurator. W latach 2005–2011 redaktor w miesięczniku „Architektura-murator”. Współkurator (z Jarosławem Trybusiem) takich wystaw jak Hotel Polonia. Budynków życie po życiu (2008, nagrodzona Złotym Lwem za najlepszą wystawę) czy Modernización / Modernització (2010). Współtwórca Centrum Architektury.

JAROSŁAW TRYBUŚ (ur. 1976) – krytyk, historyk i popularyzator architektury, kurator. Autor licznych publikacji, w tym książek Przewodnik po warszawskich blokowiskach (2011) oraz Warszawa niezaistniała (2012). Współtwórca Centrum Architektury. Od 2012 roku Zastępca Dyrektora ds. Merytorycznych Muzeum Historycznego m. st. Warszawy.

Wydawnictwo: 40000 Malarzy
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Cena: 33 pln



Animacja poklatkowa - drugie spotkanie - zapisy

RO Style w Szarej

bez autoryzacji co prawda ale miło zawsze :)